میزبانی وب یا web hosting چیست؟ 3 نوع سرور میزبانی

میزبانی وب یا web hosting چیست؟ در این مقاله قصد داریم هر آنچه را که در مورد هاستینگ یا میزبانی وب نیاز است توضیح دهیم تا بتوانید یک تصمیم آگاهانه در زمان خرید یک سرویس میزبانی یا هاست , بگیرید.
آنچه در این مطلب خواهید خواند

میزبانی وب یا web hosting چیست؟

میزبانی وب یا web hosting چیست؟ در این مقاله قصد داریم هر آنچه را که در مورد هاستینگ یا میزبانی وب نیاز است توضیح دهیم تا بتوانید یک تصمیم آگاهانه در زمان خرید یک سرویس میزبانی یا هاست , بگیرید.

میزبانی وب یا (Web Hosting) چیست؟ در واقع اجاره فضا بر روی شبکه اینترنت، جهت نگهداری فایل‌ها و داده‌های سایت می‌باشد. هر وب‌سایت متشکل از مجموعه فایل‌های تصاویر، اسناد، اسکریپتهای برنامه نویسی و …. بوده که با هم مرتبط می باشند.

برای اینکه بازدیدکنندگان وب سایت امکان دسترسی به فایل‌ها را داشته باشند نیاز به قرارگیری این فایلها بر روی رایانه‌ای که در شبکه اینترنت به عنوان یک میزبان (Host) شناخته شده است، می‌باشد. آن کامپیوترها را سرویس دهنده یا سرور (Server) می‌نامند و این کامپیوتر باید همیشه روشن و به اینترنت متصل باشد تا ارتباط بین کاربرها و سایت شما برقرار باشد.

میزبان‌وب (Web Hosting) باید حداقل امکانات زیر را داشته باشد:
  1. اتصال دائم و پر سرعت به اینترنت.
  2. از نظر سخت افزار و قطعات داخلی باید قدرتمند بوده تا امکان پاسخگویی به درخواست مراجعه کنندگان را داشته باشد.
  3. نرم‌افزارهای لازم برای اجرای انواع فایلها از لحاظ نوع برنامه نویسی را داشته باشد.
  4. نرم‌افزارهای مورد نیاز برای مدیریت بخشهای مختلف سایت و پست الکترونیک و… را در اختیار مالکان و مدیران وب‌سایتها قرار دهد.
به طور کلی دو راه برای میزبانی وب‌سایت وجود دارد:
میزبانی محلی:

در این نوع میزبانی، وب‌سایت هر شخص یا سازمان روی سرورهای خود آن شخص یا سازمان میزبانی می‌شود یعنی هر رایانه می‌تواند یک سرور باشد، اما با توجه به بالا بودن هزینه‌های قطعات سخت افزاری نیرومند، نیروی پشتیبانی و … راه اندازی یک میزبان‌وب (Web Hosting) به صرفه نیست ، به ویژه برای افرادی که دانش تخصصی کافی ندارند، بسیار پر هزینه است و‌ چالش‌های خاص خود را دارد. بنابراین، معمولا انتخاب این راهکار پیشنهاد نمی‌شود.

میزبانی خارجی:

در میزبانی خارجی یا وب‌هاست، افراد یا سازمان‌ها میزبانی وب‌سایت خود را به شرکت‌های وب‌هاستینگ می‌سپارند. این شرکت‌ها معمولا سرورها و تجهیزات و شبکه‌ی اینترنت با دسترسی بسیار مناسبی برای میزبانی تعداد زیادی وب‌سایت را در اختیار دارند و با به‌کار گرفتن نیروی انسانی متخصص و پشتیبانی فنی به ارائه خدمات هاستینگ به مشتریان خود می‌پردازند.

میزبانهای‌وب بر اساس نوع سیستم‌عامل نصب شده بر روی آن، نرم‌افزار، اسکریپتها و فایلهایی که پشتیبانی میکنند به دو دسته اصلی تقسیم میگردند. میزبان (Host) ویندوز و میزبان لینوکس.
میزبانی وب یا web hosting چیست؟
ویندوز:

هاست ویندوز (Windows Web Hosting) فضایی بر روی یک سرور با سیستم عامل ویندوز سرور (Windows Server OS) می‌باشد. تفاوت اصلی بین هاست ویندوز و لینوکس، پشتیبانی کردن این سرورها از زبان‌های ASP و ASP.NET و همچنین بانک اطلاعتی MSSQL می‌باشد. هاست ویندوز از زبان های برنامه نویسی js ، php ، html و asp پشتیبانی می کند، اگر زبان برنامه نویسی وب سایت شما asp می باشد امکان اجرا آن تنها در هاست ویندوز وجود دارد. هاست‌های ویندوز به علت نیاز به خرید لایسنس ویندوز سرور از Microsoft، هزینه بالاتری نسبت به هاست لینوکس دارند. برای سرورهای ویندوز از کنترل‌پنل‌های ، وب سایت پنل (Website Panel)، پلسک (Plesk)، هلم(Helm) و … استفاده می‌شود.

لینوکس:

هاست لینوکس (Linux Web Hosting) فضایی بر روی یک سرور با سیستم عامل لینوکس (Linux OS) می‌باشد. سرورهای لینوکس از محبوبیت خاصی برخوردار هستند که مهمترین عامل آن متن‌باز (Open Source) و رایگان بودن آن است. هاست لینوکس از بانک اطلاعتی MySql و اسکریپت‌های مبتنی بر PHP پشتیبانی می‌کند. برای سرورهای لینوکس از کنترل‌پنل‌های دایرکت ادمین (DirectAdmin)، سی‌پنل (Cpanel)، پلسک (Plesk) و … استفاده می‌شود. هاست لینوکس از زبان های برنامه نویسی html ، php ، js پشتیبانی می کند، لینوکس بسیار بهتر از ویندوز از زبان برنامه نویسی php پشتیبانی می کند بنابراین وب سایت هایی که با زبان php برنامه نویسی شده اند بهتر است از لینوکس استفاده نمایند.   

سرورهای میزبانی وب معمولا به سه دسته تقسیم می‌شوند:
میزبانی وب اشتراکی (Shared Web Hosting)

هاست اشتراکی کم‌ هزینه‌ترین نوع سرویس هاست و ساده‌ترین شکل میزبانی است، اما در عین حال کم ظرفیت‌ترین است. این نوع میزبانی وب از یک سرور تشکیل شده است که چندین وب‌سایت و تمام فایل‌های آن‌ها را در خود ذخیره و مدیریت می‌کند. هاست اشتراکی برای موارد زیر ایده آل است:

  • نویسندگان وبلاگ
  • سازمان‌های کوچک تا متوسط
  • کسب و کارهای کوچک فناوری

زمانی که ترافیک ورودی به وب‌سایت‌های روی میزبانی وب مشترک زیاد شود، می‌تواند باعث تأخیر یا خرابی غیرقابل توضیحی برای سایر وب‌سایت‌های روی هاست شود. مثلا ممکن است با افزایش تعداد کاربران وب‌سایت دیگری که بر روی هاست مشترک شما قرار دارد، وب‌سایت شما از کار بیافتد.

هاست اشتراکی برای وب‌سایت‌های درحال رشد و مدیریت ترافیک وب‌سایت مناسب نیستند.

میزبانی اختصاصی (Dedicated Web Hosting)

هاست اختصاصی گران‌ترین نوع سرویس هاست است. این نوع میزبانی وب‌سایت برای سازمان‌های بزرگ‌ که مدیر سرور دارند می‌تواند مناسب باشد. هاست اختصاصی سخت‌افزار، نرم‌افزار و ظرفیت ذخیره‌سازی بیشتری را در اختیار شما قرار می‌دهد. البته تمامی این مزایا باعث می‌شود تا مدیریت این نوع هاست نیز پیچیده‌تر شوددر میزبانی اختصاصی کارهایی مانند راه اندازی مجدد، نصب سیستم عامل و… به عهده خود مشتری است. بیشتر وب سایت های بزرگ از سرورهای اختصاصی استفاده می کنند که این قابلیت را داشته باشند تا هرکاری می خواهند با سرورهای خود انجام دهند. با توجه به این‌که در هاست اختصاصی تنها یک وب‌سایت در آن میزبانی می‌شود، صاحب وب‌سایت دسترسی مستقیم به سرور دارد و خودش مسئول نگهداری و به روز رسانی سرور است.

میزبانی سرور مجازی (VPS)

عبارت VPS، مخفف Virtual Private Server به معنی سرور خصوصی مجازی است. در این روش از میزبانی یک سرور واحد وجود دارد که از طریق نرم افزارهای مجازی سازی به چند سرور مجازی تقسیم میشود که از دید کاربر مثل یک سرور اختصاصی است که در انحصار مشتری قرار دارد. در این روش هر سرور مجازی مانند یک رایانه است که از نظر فیزیکی تکه تکه شده و هر تکه برای احتیاجات یک مشتری خاص تخصیص داده شده است. سرورهای خصوصی مجازی یا هاست VPS بهترین ویژگی‌های هاست اشتراکی و هاست اختصاصی را با هم ترکیب می‌کند و چیزی مابین این دو نوع هاست را به مشتری تحویل می‌دهد.

5/5 - (5 رأی)

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X