توضیحات
“Design Patterns: Elements of Reusable Object-Oriented Software” یکی از معروفترین کتابهای نرمافزاری است که توسط چهار نویسنده بزرگ Erich Gamma، Richard Helm، Ralph Johnson، و John Vlissides، که به نام گروه “گانگفور” (Gang of Four) معروفند، نوشته شده است. این کتاب برای اولین بار در سال 1994 منتشر شد و به سرعت به یک کلاسیک در زمینه دیزاین پترن تبدیل شد.
محتوا و موضوع کلی:
1. الگوهای طراحی:
کتاب بررسی 23 الگوی طراحی مختلف را به صورت جامع و کامل ارائه میدهد. این الگوها الگوهایی استاندارد هستند که مشکلات معمول در طراحی نرمافزار را حل کرده و راهکارهای بهینه را ارائه میدهند.
2. پارادایم شیءگرایی:
کتاب به بررسی الگوهای طراحی در محیط شیءگرا میپردازد. نویسندگان به توسعهدهندگان کمک میکنند تا با استفاده از اصول شیءگرایی، ساختارهای نرمافزاری بهتری را طراحی کنند.
3. قابلیت استفاده مجدد:
یکی از نکات مهم این کتاب، تاکید بر قابلیت استفاده مجدد (Reusability) است. الگوها در این کتاب به صورت عمیق و جامع بررسی شدهاند تا برنامهنویسان بتوانند آنها را در پروژههای مختلف استفاده کنند.
ساختار کتاب:
کتاب به صورت کلی به چند بخش اصلی تقسیم میشود:
1. مقدمه:
در این بخش، مقدمهای در مورد الگوهای طراحی و اهمیت آنها ارائه شده است.
2. الگوهای ابتدایی:
الگوهای اولیه و پایهای مانند Singleton، Factory Method و Observer بررسی میشوند.
3. الگوهای ساختاری:
الگوهای ساختاری نظیر Adapter، Decorator و Composite در این قسمت بررسی میشوند.
4. الگوهای رفتاری:
الگوهایی مانند Strategy، Command و Iterator در این بخش توضیح داده میشوند.
5. الگوهای مشارکتی:
بحرانها و چالشهای معمول در توسعه نرمافزار و نحوه حل آنها با استفاده از الگوهای مشارکتی مورد بررسی قرار میگیرند.
Ventami –
Thanks🙏🏻